fbpx

Jak przygotować się do kampanii ECF?

Pamiętaj, że na sukces emisji składa się bardzo wiele elementów składowych. Zadbanie o ich poprawne wykonanie zwiększa szansę na osiągnięcie zamierzonego celu. Przedstawiamy kilka najważniejszych.

Przede wszystkim zacznij wcześniej.

Maksymalny okres trwania emisji ECF (equity-crowdfunding) to 3 miesiące. Ale przygotowania do niej powinny zająć określony czas. Nie wchodzimy w aspekty prawne, które toczą się oddzielnym torem i można byłoby o nich również wiele napisać. Ale nie możemy o nich też zapominać, bo podczas emisji ECF materiały reklamowe muszą być zgodne z wymogami Komisji Nadzoru Finansowego. 

Kiedy więc zacząć? Oczywiście dużo zależy od sytuacji w jakiej znajduje się Twoja firma i dostępnych zasobów. Ale dobrze przygotowana emisja powinna zawierać tzw. pre-kampanię, która pozwoli nam wyciągnąć pierwsze wnioski na temat tego jak nasz biznes jest odbierany przez potencjalnych inwestorów. W zależności od branży, kwoty emisji pre-kampania może trwać od kilkunastu dni do nawet kilku miesięcy.

Po starcie emisji i rozpoczęciu kampanii marketingowej potrzebny będzie Twój czas. Mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale emisja to kolejny etat, który zakłada m.in. spotkania z inwestorami, webinary dla inwestorów, dyskusje, nadzór nad działaniami marketingowymi, koordynację w przygotowaniu kolejnych materiałów itp. Im lepiej przygotujemy się w czasie przed startem, tym spokojniej (o ile można tak powiedzieć) można pracować już w czasie samej emisji. 

Zbuduj społeczność.

Nie bez powodu w nazwie equity crowdfunding jest “crowd” czy społeczność w polskim tłumaczeniu – co oznacza finansowanie społecznościowe. O ile na giełdzie w znacznym stopniu inwestują algorytmy i duże banki, tutaj absolutną podstawą jest zaangażowana społeczność. Nie chodzi tylko i ilość likes na Facebook. Między potencjalnym inwestorem, a Twoją firmą powinna powstać relacja oparta na zaufaniu. Angażuj osoby zainteresowane Twoim projektem w nowe akcje, pytaj ich o zdanie, proś o stworzenie UGC (user generated content) czyli ich własnych materiałów dotyczących spółki (zdjęcia, filmiki itp).

Zaplanuj działania.

Ułóż możliwie konkretny plan działania na okres emisji. Znacznie łatwiej prowadzi się kampanie wiedząc co i w jakim momencie należy komunikować.

Pozwól o sobie usłyszeć.

Możesz mieć najfajniejszy produkt na świecie, ale jeśli nikt nie będzie wiedział o jego istnieniu możesz zapomnieć o sukcesie. Druga kwestia to komunikacja emisji. Inwestorzy muszą otrzymać jasną komunikację dotyczącą możliwości inwestycji. Na samym początku możesz po prostu zadać pytanie dotyczące potencjalnych planów inwestycyjnych. Ważne jest żeby od razu nawiązywać partnerską relację z osobami zaangażowanymi w kwestie związane z Twoją firmą. Przygotuj się na spotkania z prasą, webinary i wystąpienia publiczne. Teraz masz na to czas – po starcie emisji będzie już dużo za późno, a founder, który nie potrafi ciekawie zaprezentować swojego projektu zdecydowanie nie zachęca do wpłacania własnych, ciężko zarobionych pieniędzy.

Przygotuj listę FFF i odpowiednio się komunikuj.

Kosztuje tylko trochę Twojego czasu, a często jest kluczowym elementem w pierwszych dniach emisji. FFF czyli Friends, Family and Fans. Przygotuj listę osób z rodziny, znajomych (tych bliższych i tych dalszych) i innych osób z Twojej sieci kontaktów. Możesz to zrobić np. w formie tabeli w Excelu. Zbierz w jednym miejscu ich dane kontaktowe i zastanów się w jaki sposób najlepiej do nich dotrzeć. Część osób jest aktywna na LinkedIn – i tę platformę uważa za profesjonalne środowisko biznesowe. Do innych najlepiej dotrzeć mailem, a do niektórych należy zadzwonić. Opisz swój projekt i wytłumacz, że ich wsparcie w tym początkowym momencie jest dla Ciebie bardzo ważne i każda kwota (nawet 100 zł) się liczy. Z drugiej strony to naprawdę dobra inwestycja. Zbudowanie społecznego dowodu słuszności przekona pozostałych inwestorów.

Przygotuj się na pytania.

Nie wszystkie pytania da się przewidzieć jednak znaczna część z nich się powtarza. Wystarczy przejrzeć inne emisje (np. na Beesfund, Crowdway, Emiteo), zebrać treści z sekcji FAQ i dopasować do Twojego projektu. Zastanów się także jakie negatywne pytania mogą się pojawić – delikatne kwestie, do których ktoś może się “przyczepić”. Chodzi o to, żeby przygotować merytoryczne odpowiedzi i przekuć ewentualne zaczepki/hejt w konstruktywną krytykę. Dzięki temu pokażesz też swój profesjonalizm i przygotowanie oraz zmniejszysz szansę odpowiadania pod wpływem emocji.

Zaplanuj nagrody.

To też kwestia, którą wielu emitentów zostawia na ostatnią chwilę. A szkoda, bo nagrody można zaplanować z dużym wyprzedzeniem, a nawet skonsultować ich atrakcyjność z potencjalnymi inwestorami. Z pewnością dobrym źródłem inspiracji będę kampanie innych emitentów. Skup się jednak na tym, żeby nie były to anonimowe gadżety, a coś bezpośrednio związanego z emisją i Twoją firmą.

To tylko niektóre z elementów, na które warto zwrócić uwagę przed startem emisji. Chcesz dowiedzieć się więcej jak przygotować się do emisji equity-crowdfundingowej? Umów się z nami na bezpłatne spotkanie (1h), w trakcie którego powiemy Ci jeszcze więcej. 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *